MENTERI Hal Ehwal
Dalam Negeri, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia
(Dr.) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong ketika berucap pada Upacara
Perbarisan Kawalan Kehormatan pada Sambutan Hari Ulang Tahun Jabatan
Bomba dan Penyelamat (JBP) yang ke-56 Tahun.
BANDAR SERI BEGAWAN, Sabtu, 9 April. –
Keperluan perkhidmatan bomba adalah semakin meningkat yang mana pada
tahun 2015, Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBP) telah menangani sebanyak
5066 kes kecemasan, 116 daripadanya adalah kebakaran bangunan dan rumah
yang mengakibatkan kerugian harta benda bernilai kira-kira BND11.5 juta.
Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Yang
Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang
Abu Bakar bin Haji Apong menegaskan, kes kecemasan ini amat
membimbangkan kerana ia menunjukkan trend yang meningkat dari
setahun ke setahun di mana kes kecemasan tahun 2015 menggambarkan dengan
jelasnya kenaikan sebanyak 15.42 peratus dari tahun 2014 dan 56.16
peratus dari tahun 2013.
"Meningkatknya kes panggilan kecemasan
ini menunjukkan kesedaran orang awam dalam menghadapi bentuk kecemasan,"
jelas Yang Berhormat Pehin semasa berucap pada Upacara Perbarisan
Kawalan Kehormatan Sempena Sambutan Ulang Tahun Jabatan Bomba dan
Penyelamat (JBP) Ke-56 Tahun yang berlangsung di Padang Kawad, Ibu
Pejabat Bomba dan Penyelamat, Lapangan Terbang Lama, Berakas, di sini.
Akan tetapi jelasnya, di satu segi yang
lain ia juga menunjukkan meningkatnya kejadian-kejadian kecemasan yang
perlu diawasi, khasnya kejadian kebakaran di mana orang ramai boleh
memainkan peranan besar dalam usaha pencegahan kebakaran.
Sehubungan ini, katanya, dalam usaha
untuk menangani kejadian kebakaran dan mencegah kebakaran, Kebawah Duli
Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara
Brunei Darussalam telah memperkenankan Perintah Keselamatan Kebakaran
2016 (Fire Safety Order 2016) yang telahpun diwartakan.
Menurut Yang Berhormat Pehin, perintah
ini menyediakan peruntukan berhubung dengan keselamatan kebakaran dan
perkara-perkara yang berkaitan dengannya atau yang bersampingan
dengannya.
"Perintah ini bertujuan bagi mengawal
dari beberapa sudut keselamatan kebakaran untuk orang ramai dan
bangunan-bangunan serta premis perniagaan," ujarnya.
Penguatkuasaan Keselamatan Kebakaran
bagi peniaga-peniaga/pengurus-pengurus kedai jelasnya, akan lebih
terjamin dengan adanya Perintah Keselamatan Kebakaran 2016 itu dengan
memastikan segala peralatan pemadaman kebakaran dalam sesebuah premis
perniagaan atau rumah tempat tinggal tersedia dan dalam keadaan selamat.
Yang Berhormat Pehin menekankan adalah
amat mustahak bagi orang ramai mematuhi peraturan-peraturan yang
berkuatkuasa sedikit masa lagi.
Dalam masa yang sama tambahnya, adalah
juga mustahak untuk memastikan tidak berlakunya penyalahgunaan
rumah-rumah persendirian untuk dijadikan tempat tinggal pekerja asing
ataupun dijadikan tempat premis perniagaan tanpa kebenaran dari
agensi-agensi yang berkuasa.
Yang Bergormat Pehin juga melahirkan
rasa syukur kerana sejak 56 tahun lepas dan sehingga ke hari ini, JBP
telah dapat menjalankan tugasnya dengan penuh komited selaras dengan
misi jabatan ini iaitu 'Mengurangkan Kadar Kejadian Akibat Kebakaran dan
Bertindak Dengan Cara Professional Bagi Menangani Apa-apa Jua Jenis
Panggilan Kecemasan'.
Mengenai program-program awam dalam
usaha untuk memberikan kefahaman dan kesedaran kepada orang ramai
mengenai kebakaran dan keselamatan, Yang Berhormat Pehin difahamkan
bahawa JBP sedang giat mengendalikan program-program awam seperti
memperluaskan kempen kesedaran awam dalam keselamatan kebakaran,
mengadakan latihan pengosongan bangunan dan latihan kebakaran di premis
awam, mengadakan program 'Fire Marshal' dan seminar dalam pengurusan
keselamatan kebakaran.
"Saya berasa gembira mengetahui bahawa
program-program ini telah mendapat sambutan yang amat menggalakkan dan
setentunya ianya akan mendatangkan hasil dalam mencapai matlamat bagi
mengurangkan kadar kebakaran di negara ini," katanya.
Yang Berhormat Pehin berharap
program-program tersebut dapat dipergiatkan lagi dan meliputi segenap
lapisan masyarakat di negara ini, sejajar dengan visi jabatan iaitu
'Bekerjasama Dengan Masyarakat Bagi Melindungi Apa Yang Mereka Hargai'.
Dalam hubungan itu ujar Yang Berhormat
Pehin, kita menghargai peranan orang ramai yang secara proaktifnya
membantu JBP sebagai 'First Responder' kerana membantu memadamkan api
sebelum ianya merebak dan sebelum kehadiran anggota JBP di tempat
kejadian.
Yang Berhormat Pehin menjelaskan ia
membuktikan orang ramai telah mempunyai pengetahuan dan pengalaman
mengenai cara-cara memadamkan api iaitu hasil daripada program-program
yang telahpun dilaksanakan.
"Ini juga mencerminkan sikap prihatin
dan kesedaran orang ramai bahawa keselamatan kebakaran adalah menjadi
tanggungjawab bersama seluruh masyarakat."
Kolaborasi dengan agensi-agensi lain
tambah Yang Berhormat Pehin, adalah setinggi-tinggi penghargaan kepada
semua agensi-agensi yang memberikan kerjasama padu kepada JBP dalam
operasi memadam kebakaran dan penyelamatan.
Yang Berhormat Pehin percaya, melalui
gabungan tenaga dengan matlamat misi yang sama, sesuatu insiden akan
dapat ditangani dengan lebih mudah dan menggunakan sumber yang lebih
optima.
- Pelita Brunei Online. Ahad, 10 April 2016.